Jalan rakenne ja toiminta

Mitä enemmän tiedät jaloistasi, sitä helpompi sinun on pitää niistä huolta ja saada ne toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

JALKOIHIN KOHDISTUVA KUORMITUS
Jalkapohjat ovat vartalomme ainoa kosketuspinta maahan. Kannattelun lisäksi jalat pitävät meitä pystyssä ja työntävät eteenpäin jokaisella askeleella. Ei siis ihme, että jalan anatomiseen rakenteeeseen kohdistuu poikkeuksellinen kuormitus päivittäin. - Normaalissa kävelyssä jalka kantaa koko kehon painon jokaisella askeleella. Kevyessä juoksussa kannatettavana on vähintään kaksinkertainen paino, pikajuoksissa jopaviisinkertainen.

75-kiloisen ihmisen päivittäinen jalkaan kohdistuva paino voi helposti ylittää 600 tonnia. Esim. neljän ja puolen tunnin maratonin aikana kumpaankin jalkaan kohdistuva kokonaiskuormitus kasvaa yli kolmeen tuhanteen tonniin.

Jalan on oltava pehmeä ja joustava, jotta se sopetuisi epätasaisiin alustoihin. Sen on kuitenkin oltava riittävän jäykkä, jotta se pystyisi siirtäjään voima jalan lihaksista maaha. Jalan monimutkainen toiminta tekee siitä monipuolisen ja toimivan niin arjessa kuin urheilusuorituksissakin.

JALAN RAKENNE
Jalkaterässä on 26 luuta, 33 niveltä, 30 lihasta, 60 jännettäja yli sata nivelsidettä. Jalkaterä jaetaan kolmeen toiminnalliseen alueeseen: takaosaan (A), keskiosaan (B) ja etuosaan (C).

rakenneosat

Jänteet kiinnittävät lihakset luihin. Lihasten supistuminen tuottaa voimaa, voittaa vastuksen ja saa aikaan liikkeen. Lihasten kiinnityskohdat sekä niiden asento suhteessa nivelkulmiin määrittävät suunnan, johon lihas liikuttaa jalkaa ja sen toiminnallisia alueita.

Holvikaaren tehtävänä on jakaa kuormitus tasaisesti koko jalalle. Löysät nivelliitokset sekä inaktiiviset jalkaterän ja alaraajojen lihakset voivat kuormittaa jalan yksittäisiä toiminnallisia alueita ja johtaa vammoihin.

Harjoittamalla hallitusti jalkaterän lyhyitä ja pitkiä lihaksia, voinaan ehkäistä vammoja ja kehittää koko jalan motorista suorituskykyä.